چطوری گواهینامه ایزو ISO بگیریم؟

چطوری گواهینامه ایزو ISO بگیریم؟

گواهی ایزو ، گواهینامه ایزو ، گواهی‌نامه ایزو

هر سازمان و شرکتی جهت اخذ گواهینامه ایزو هدفی را برای خودش دنبال می‌کند و هدف از گرفتن ایزو می‌تواند برای مناقصه، انجام صادرات، برای ورود به Vendor List ، تبلیغات و برای انجام کارهای بازاریابی و برندسازی و همچنین اهداف مارکتینگی و جلب اعتماد و رضایت مشتریان و مصرف کنندگان و گاهی اوقات چشم و هم چشمی باشد.

 

گواهی ایزو برای مناقصات

گرفت گواهینامه ایزو برای مناقصه چقدر زمان میبرد؟ آیا گواهینامه ایزو برای مناقصه سریع آماده می شود؟ اخذ سریع گواهینامه ایزو چگونه است؟ برای شرکت در مناقصات کدام گواهینامه ایزو زودتر آماده می‌شود؟ اکثر سازمان‌ها و مجموعه‌ها مخصوصا شرکت‌های پیمانکاری برای حضور در مناقصات زمان و وقت کافی ندارند. اگر نتوانند در مدت زمان کوتاهی مدارک مورد نیاز را فراهم کنند از رقابت در مناقصه باز می مانند. پیمانکاران و سازمان‌هایی که قصد حضور در مناقصات را به صورت فوری و سریع دارند باید از مراجع صدور گواهینامه ایزو که به صورت خصوصی فعالیت می کنند گواهی نامه ایزو دریافت کنند.

 

مراجع خصوصی صدور گواهینامه ایزو

مراجع صدور گواهینامه ایزو را Certification Body یا در اصطلاح CB می‌نامند که CB ها تحت اعتبار نهادهای AB اعتبار دهنده ای هستند که تحت نظارت نهاد بین المللی IAF فعالیت دارند اما CB خصوصی تحت اعتبار و نظارت هیچ نهاد و AB رسمی فعالیت ندارند. پس مسلماً از طرف سازمان IAF انجمن اعتباردهندگان بین المللی اعتبار و اصالتی به آن داده نمی شود. ولی خوب اخذ گواهینامه ISO از مراجع خصوصی برای سازمان هایی که قصد حضور در مناقصات را دارند بسیار کاربردی می‌باشند، زیرا این مراجع متقاضی را ملزم به طراحی و پیاده سازی استاندارد‌های ایزو نمی‌کنند و با حذف ممیزی نهایی توسط بازرس مجموعه و نبود هیچ گونه سختگیری گواهینامه ایزو مورد نظر به آسانی و خیلی سریع صادر میشود. آماده سازی گواهینامه ایزو برای شرکت در مناقصات در مدت زمان خیلی کوتاهی ( حداقل یک روزه ) از طرف مراجع خصوصی صدور گواهینامه ایزو آماده می‌ شوند.

 

گواهینامه‌های ISO لازم برای حضور در مناقصات

چند سالی است که توسط هیئت وزیران دولت تصویب گردید که کلیه سازمانها و شرکتها برای حضور در مناقصات باید یکسری از گواهینامه‌هایی را مانند استانداردهای ایزو ، گواهینامه HSE را داشته باشند که هر دو گواهینامه از طرف سازمان بین المللی استاندارد تهیه و آماده شده‌اند. دریافت گواهینامه IMS نیز چند سالی است که از طرف کارفرمایان بسیار تقاضا می‌شود. همچنین سازمان‌ها و شرکت‌هایی که در ایران قصد فعالیت و شرکت در مناقصات را دارند ملزم به اخذ گواهینامه صلاحیت پیمانکاری ( رتبه پیمانکاری ) و گواهینامه تعیین صلاحیت شرکت‌های خدماتی و گواهینامه صلاحیت ایمنی پیمانکاران و ارائه طرح HSE PLAN نیز می‌باشند.

 

مهم‌ترین گواهینامه‌های ایزو مورد نیاز برای حضور در مناقصات

استاندارد سیستم مدیریت کیفیت با کد ایزو ۹۰۰۱ و استاندارد سیستم مدیریت زیست محیطی با کد ایزو ۱۴۰۰۱ و استاندارد سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی با کد ایزو ۴۵۰۰۱ از مهم ترین گواهینامه هایی هستند که کارفرمایان مناقصه گذار از پیمانکاران و شرکت کنندگان در مناقصات می‌خواهند. اخذ همزمان سه گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ و ایزو ۱۴۰۰۱ و ایزو ۴۵۰۰۱ منجر به ایجاد یک سیستم مدیریت پارچه در مجموعه می گردد که به آن اصطلاحاً IMS می‌گویند. گواهینامه IMS از طرف مراجع صدور گواهینامه ایزو صادر می‌شود و جزء استانداردهای تدوین شده از سوی سازمان ایزو نمی باشد.

 

گواهینامه HSE-MS‌ را چگونه بگیریم؟

استاندارد HSE به معنی سیستم مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط زیست می‌باشد. مرجع صدور گواهینامه hse همان مراجع صدور گواهینامه ایزو می‌باشند. قوانین و ملزومات استاندارد HSE با قوانین و الزامات استاندارد ایزو ۱۴۰۰۱ سیستم مدیریت زیست محیطی و ایزو ۴۵۰۰۱ سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی برابر می‌باشد. بنابراین اگر سازمانی دو گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ و ایزو ۱۴۰۰۱ را اخذ نماید در واقع یک گواهینامه HSE-MS را نیز هم گرفته است.

 

چگونه برای حضور در مناقصات گواهی ایزو بگیریم؟

ابتدا پیمانکار طبق لیست مدارکی که کارفرمای مناقصه گزار در اختیارش گذاشته است با یک مرکز مشاوره ایزو تماس برقرار میکند و نوع گواهینامه ایزویی راکه باید بگیرد را درخواست می‌کند. در مرحله بعد کارشناس مرکز مشاوره ایزو فرم ثبت نام را برای متقاضی ارسال می‌کند و بعد از تکمیل نهایی فرم و بستن قرارداد با توجه به هدفی همچون شرکت در مناقصات و عجله شرکت متقاضی، مراجع صدور گواهینامه ایزو‌ خصوصی و غیر IAF را معرفی می‌نماید. مراجع خصوصی یا CB غیر IAF به هیچ عنوان سخت گیری در طراحی و مستند سازی استانداردهای ایزو ندارند و به راحتی با یک درخواست گواهینامه‌های ایزو را صادر می‌کنند. به همین علت گواهینامه‌های دریافت شده از مراجع خصوصی صدور گواهینامه میزان اعتبار بین المللی ندارند و فقط در سطح داخلی مورد استفاده قرار می گیرند.

 

Instagram.Icons LearnParsi 1صفحه ما را در اینستاگرام دنبال کنید

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

گواهینامه های مهم

نحوه ی اخذ گواهینامه گواهی نامه ایزو ISO و HSE و CE و IMS و رتبه گرید انفورماتیک IT پیمانکاری

media/k2/items/src/873514e130e46a244b5aae0b135db01f.jpg
  نحوه اخذ گواهینامه ایزو نحوه اخذ
media/k2/items/src/ea82697ed9755e975f3c7d735db2070c.jpg
نحوه اخذ گواهینامه HSE نحوه اخذ و دریافت گواهی
media/k2/items/src/05a977f75c8bd421cf67e35678973f79.jpg
نحوه اخذ گواهینامه CE اتحادیه اروپا نحوه اخذ
media/k2/items/src/71ab1197965a26d2e4379f8b23c36ebb.jpg
نحوه اخذ گرید و رتبه پیمانکاری و انفورماتیک نحوه
Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Black Blue Brow Green Cyan

Body

Background Color
Text Color
Layout Style
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family