نحوه اخذ گواهینامه ایزو 14001

ISO 14001 : مراحل فرآیند صدور گواهینامه

اگرچه اجباری نیست، بسیاری از شرکت‌هایی که از استاندارد ISO 14001 برای ایجاد سیستم مدیریت زیست محیطی ( EMS ) خود استفاده می‌کنند، در نظر دارند که این سیستم را از طریق ممیزی سازمان صدور گواهینامه تایید کنند. همانطور که در مقاله فهرست مراحل اجرای ISO 14001 ذکر شد، ممیزی گواهینامه پس از تکمیل کل اجرای خود انجام می شود. از آنجایی که درک فرآیند صدور گواهینامه می‌تواند کار آماده‌سازی را بسیار آسان‌تر کند، این مقاله به نحوه عملکرد فرآیند صدور گواهینامه ISO 14001 و مراحلی که باید انجام دهید، می‌پردازد.

گواهینامه ایزو14001 چیست و چه شرایطی دارد؟

هنگامی که EMS شما پیاده سازی شد، صدور گواهینامه مستلزم آن است که یک نهاد صدور گواهینامه، ممیزانی را برای بررسی فرآیندهای شما بفرستد و تعیین کند که فرآیندها با الزامات استاندارد ISO 14001 مطابقت دارند. پس از اینکه آنها تأیید کردند که EMS شرکت شما الزامات را برآورده می کند، گواهینامه ای را صادر می کنند که بیان می کند - این گواهی است.

مگر اینکه شما شرکتی هستید که فقط می‌خواهید یک گواهی را روی دیوار نصب کنید (که توصیه نمی‌شود)، بدون اینکه هیچ مزیت واقعی از گواهینامه خود به دست آورید، پیدا کردن مرجع صدور گواهینامه مناسب بخش مهمی برای اطمینان از اینکه EMS شما پیشرفت‌های واقعی را ارائه می‌کند خواهد بود. و مزایایی برای سازمان شما دارد. در اینجا سه ​​مرحله کلیدی برای فرآیند موفق گواهینامه ISO 14001 شما آورده شده است.

انتخاب نهاد صدور گواهینامه با اهمیتی که ممیزان گواهینامه در ارزیابی EMS شما خواهند داشت، انتخاب مرجع صدور گواهی مناسب می تواند به معنای تفاوت بین داشتن ممیزان آگاه در صنعت شما و کسانی باشد که در صنعت شما آگاه نیستند. مهم است که به لیست سایر شرکت هایی که توسط این نهاد صدور گواهینامه نیز تایید شده اند نگاه کنید. این لیست باید به راحتی در دسترس باشد. بهترین ممیزان واقعا می توانند به شما کمک کنند تا مسائل و پیشرفت هایی را پیدا کنید که EMS شما را واقعاً برای شما مفید می کند.

نهاد صدور گواهی قبل از شروع ممیزی سیستم مدیریت شما، برخی الزامات را می طلبد. برای جمع‌آوری سوابق باید از فرآیند EMS برای مدت زمان مشخصی استفاده کنید (زمان از پیش تعیین‌شده‌ای خواهند داشت و باید از قبل به شما اطلاع دهند). در طول این بازه زمانی، باید مجموعه کاملی از ممیزی داخلی و حداقل یک بررسی مدیریتی را نیز انجام دهید. اگر مرجع صدور گواهینامه مناسب را بیابید، کارمندان آنها می توانند شما را در مورد آنچه در طول این فرآیند مورد نیاز است راهنمایی کنند تا ممیزی گواهینامه بتواند بیشترین موفقیت را داشته باشد. علاوه بر این، نهاد صدور گواهی باید شما را در مورد آنچه به عنوان خروجی ممیزی داخلی و بررسی مدیریت انتظار می رود راهنمایی کند. آنها قادر به مشورت در مورد نحوه پیاده سازی نیستند، اما می توانند نکات مفیدی را در مورد آنچه که انتظار دارند برای سازمانی مشابه سازمان شما در صنعت شما ببینند، به شما ارائه دهند.

مرحله 1 - ممیزی گواهینامه ایزو گاهی اوقات به این ممیزی اسناد می گویند و در طی این ممیزی، ممیزان گواهی تمام اسنادی را که شما ایجاد کرده اید بررسی می کنند. این بررسی برای اطمینان از مطابقت اسناد شما با الزامات ISO 14001 است. آنها در پایان این ممیزی گزارشی را صادر می کنند که در آن هرگونه عدم انطباق در اسناد مانند تناقض بین اسنادی که ممکن است مشکل ساز باشد، اسناد یا سوابق مورد نیاز از دست رفته، و سایر نقاطی که مستندات الزامات ISO 14001 را برآورده نمی کند. با داشتن یک نهاد گواهینامه مناسب، می توانید از این ممیزی برای دریافت نکاتی در مورد بهترین شیوه های مستندسازی و بهبود استفاده کنید.

مرحله 2 - ممیزی صدور گواهینامه ایزو در اینجا ممیزان گواهی می آیند و تمام فرآیندهای EMS شما را بررسی می کنند. این اطمینان حاصل می کند که فعالیت هایی که واقعاً در سازمان شما اتفاق می افتد، الزامات استاندارد ISO 14001 و همچنین الزاماتی را که در سیستم مدیریت خود تعریف کرده اید، برآورده می کند. این فعالیت ممیزی به هر فرآیندی نگاه می‌کند، تعیین می‌کند که ترتیبات برنامه‌ریزی‌شده برای آن فرآیند چیست و سپس آنچه را که واقعاً در فرآیند اتفاق می‌افتد ارزیابی می‌کند. برای انجام این کار، آنها با کارمندان مصاحبه می کنند، فعالیت ها را مشاهده می کنند و سوابق و اسناد را برای جمع آوری داده ها بررسی می کنند.

هنگامی که ممیزان تأیید کردند که همه چیز طبق برنامه ریزی انجام می شود و با استاندارد ISO 14001 مطابقت دارد، یا هرگونه عدم انطباق که آنها شناسایی می کنند اقدامات اصلاحی انجام شده است، گواهینامه ای صادر می کنند مبنی بر اینکه EMS شما الزامات ISO 14001 را برآورده می کند. هنگام استفاده از این گواهی، انتخاب نهاد صدور گواهی می‌تواند بر میزان دریافت این اخبار توسط علاقه‌مندان تأثیر بگذارد. اگر یک موسسه معتبر صدور گواهینامه ISO را انتخاب کرده اید که در منطقه شما معتبر است، گواهی شما به طور گسترده ای مورد استقبال قرار می گیرد.

توجه به این نکته ضروری است که صدور گواهینامه اولیه تنها شروع است. روند صدور گواهینامه ایزو حداقل سالیانه ادامه خواهد یافت تا اطمینان حاصل شود که EMS در طول زمان حفظ شده و بهبود می یابد. این چرخه (معمولاً بیش از سه سال) شامل ممیزی های نظارتی و ممیزی های تأیید مجدد کامل است که در آن ممیزی کل سیستم مدیریت را تکرار می کند. این چرخه به طور مداوم تکرار می شود و گواهینامه EMS را به تلاشی مداوم برای کمک به بهبود فرآیندهای EMS شما تبدیل می کند.

 

برای سودمندتر کردن EMS خود گواهی دهید

به عنوان مجموعه دومی که به فرآیندهای شما نگاه می کند، ممیزان گواهی می توانند مزایای بزرگی را برای EMS شما فراهم کنند، اما تنها در صورتی که برای انتخاب مناسب برای سازمان خود وقت گذاشته باشید. یک سازمان گواهینامه خوب به شما کمک می کند بدون دخالت مستقیم در نحوه اجرای فرآیندهای صدور گواهینامه ISO 14001 موفق شوید. EMS برای یافتن بهبودی برای سازمان شما وجود دارد، نه صرفاً برای جلب رضایت ممیزان گواهی، بنابراین یک مرجع صدور گواهینامه ایزو پیدا کنید که با شما در جهت بهبود همکاری کند.

 

Instagram.Icons LearnParsi 1صفحه ما را در اینستاگرام دنبال کنید

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

گواهینامه های مهم

نحوه ی اخذ گواهینامه گواهی نامه ایزو ISO و HSE و CE و IMS و رتبه گرید انفورماتیک IT پیمانکاری

media/k2/items/src/873514e130e46a244b5aae0b135db01f.jpg
  نحوه اخذ گواهینامه ایزو نحوه اخذ
media/k2/items/src/ea82697ed9755e975f3c7d735db2070c.jpg
نحوه اخذ گواهینامه HSE نحوه اخذ و دریافت گواهی
media/k2/items/src/05a977f75c8bd421cf67e35678973f79.jpg
نحوه اخذ گواهینامه CE اتحادیه اروپا نحوه اخذ
media/k2/items/src/71ab1197965a26d2e4379f8b23c36ebb.jpg
نحوه اخذ گرید و رتبه پیمانکاری و انفورماتیک نحوه
Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Black Blue Brow Green Cyan

Body

Background Color
Text Color
Layout Style
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family