اخذ گواهینامه ایزو

اخذ گواهینامه ایزو

اخذ گواهی ایزو به یکی از دغدغه های مهم و اساسی شرکتها و سازمانهای متقاضی اخذ و دریافت گواهی ایزو به هر دلیلی شده است. شرکتهای متقاضی اخذ گواهی iso اصولا در ابتدای امر نمی دانند که گواهی ایزو ISO چیست؟ ایزو ISO چیست؟ وقتی که سازمانها جهت مناقصه می خواهند اقدام بکنند ممکنست کارفرمای مناقصه گزار از آنها ایزو بخواهد و با مبحث ایزو مواجه بشوند و تا آن زمان احتمالا آنها تنها نام و اسمی از ایزو را شنیده اند و وقتی از آنها درخواست گواهی ایزو شود با سوالات و پرسشهای متعددی روبرو می شوند و در اینجا از نقطه صفر شروع می کنیم یعنی به این می پردازیم که اصلا ایزو چیست؟

ایزو چیست؟ ایزو سازمانی ست که تمامی استانداردها داخلش تهیه و تدوین و آماده سازی می شوند و سپس منتشر می شوند. مقر سازمان بین المللی ایزو درون ژنو سوئیس واقع گردیده است. همه ی استانداردهای ایزو قبل از اینکه منتشر بشوند، در سازمان جهانی ایزو iso تهیه و تدوین می گردند. کلیه ی استانداردهای ایزو ISO ، شامل استانداردهای ایزو ISO عمومی و استانداردهای ایزو ISO تخصصی می شود که با یک مشخصه ی 4 الی 5 رقمی از یکدیگر تشخیص داده می شوند و با یک کد 4 الی 5 رقمی تهیه می شوند. در اینجا به جهت اطلاع و کسب اطلاعات بیشتر به چند نمونه ای از معروفترین انواع گواهی ایزو می پردازیم.

ایزو9001 سیستم مدیریت کیفیت iso9001 که عمومی ترین نوع گواهی ایزو iso و مادر تمامی استانداردهاست و به نام مادر کلیه استانداردها مصطلح شده و الزامات کیفی تمامی استانداردها را در خود دارد که سازمانها ورای نوع فعالیتشان به گواهی ایزو9001 نیاز دارند. کلیه ی شرکتها و موسسات فارغ از اینکه کدام گواهی ایزو متناسب با نیازشان هست و کدام نوع ایزو را می توانند بگیرند، گواهی ایزو9001 برای سازمانها مهمترین و ثمر بخش ترین گواهی هست که به درد سازمانها می خورد. حتی می توان اینگونه گفت چنانچه شرکتی بخواهد تنها یک نوع از ایزو را بگیرد بدون توجه به نوع فعالیتش iso9001 برای آنها کافی بوده و کفایت می کند. ایزو9001 و نظم سازمانی حاصل از پیاده سازی گواهی iso9001 به تنهایی خودش کفاف نیاز سازمان مربوطه را می دهد و برایش کفایت می کند. چنانچه سازمانی فقط قصد گرفتن یک گواهی ایزو را دارد، هنگامی که با مراکز مشاوره و صدور ایزو تماس می گیرد، مراکز مشاوره و ثبت و صدور ایزو قطعا ایزو 9001 را توصیه می کنند.

ایزو14001 تحت عنوان سیستم مدیریت زیست محیطی iso14001 از دیگر انواع عمومی گواهی نامه های iso ایزو هست که مورد نیاز همه ی شرکتهاست و بعد از گواهی نامه ایزو 9001 ، دو گواهینامه ایزو14001 سیستم مدیریت زیست محیطی و گواهی ایزو45001 سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی از عمومی ترین انواع گواهی های ایزو هستند که تمامی شرکتها به دردشان می خورد و بهشان توصیه می گردد که در کنار استاندارد ایزو 9001 بگیرند. الزامات زیست محیطی مورد نیاز تمامی سازمانها درون iso14001 بیان شده و اینکه چکار کنند که فعالیت آنها به محیط زیست و منابع طبیعی آسیب نزند و این منابع برای نسلهای آینده حفظ گردد.

ایزو45001 سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی iso45001 از انواع دیگر گواهی های عمومی مورد نیاز شرکتهاست که بهداشت شغلی مورد نیاز آنها را تعریف می کند. ایزو 45001 اقدامات و الزاماتی را برای سازمانها و موسسات تعریف می کند که چگونه محیط کاری ایمن داشته باشند و الزامات بیان شده درون این استاندارد خطرات و ریسکهای احتمالی درون محیط کار و خسارات احتمالی جانی و مالی را بررسی کرده که حتی ممکنست غیر قابل جبران باشد و الزاماتی را بیان می کند که از حادث شدن آنها جلوگیری شود.

نکته مهم قابل ذکر اینکه، وقتی که یک سازمان میاید و سه استاندارد ایزو9001 سیستم مدیریت کیفیت ، استاندارد ایزو14001 سیستم مدیریت زیست محیطی و ایزو45001 سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی را با یکدیگر به طور همزمان و یکپارچه درون سازمانش طراحی و پیاده سازی می نماید در اصطلاح گفته می شود که این سازمان دارای یک سیستم مدیریت یکپارچه می باشد و یک سیستم مدیریت یکپارچه را درون سازمان خودش راه اندازی کردست که اصطلاحا بهش ims گفته می شود.

ایزو22000 سیستم مدیریت ایمنی در صنایع غذایی iso22000 که از انواع تخصصی گواهی ایزو هست که دارای عمومیت بالایی هست و البته گواهی ایزو22000 و هسپ haccp دو گواهینامه ی تخصصی مورد نیاز کلیه ی شرکتهاست که به نوعی با صنایع غذایی مرتبط هستند. مواد و صنایع غذایی قسمت عمده ی زندگی انسانها و جانداران را در برمی گیرد به همین دلیل نیز بسیار حائز اهمیت هست.

ایزو29001 تحت عنوان سیستم مدیریت کیفیت در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی iso29001 که از گواهینامه های تخصصی دیگر در زمینه ی صنایع نفت و گاز و پتروشیمی می باشد.

و بسیاری از انواع ایزو هایی که به قدری تعدادشان بالاست که نمی توان از آنها در اینجا صحبت نمود اما جهت اطلاع از انواع و اقسام استانداردهای ایزو iso به سایت سازمان جهانی ایزو به آدرس www.iso.org رجوع کنید، انواع استانداردهای ایزو تدوین شده درون این سایت قابل مشاهده هستند.

گواهی ایزو چیست؟

هنگامی که تمامی استانداردهای ایزو که چند تایی از آنها را در بالا بهشان اشاره کردیم تدوین شدند و منتشر گشتند و در یک سازمان طراحی و پیاده سازی شدند آن موقع به عنوان یک گواهی نامه ایزو صادر شده و به سازمانها ارائه می گردد.

مراجع صدور گواهی ایزو

مراجع صدور گواهی ایزو iso قطعا در اینجا مهمترین مورد و مهمترین سوال کارآمدی هست که برای متقاضیان اخذ ایزو قطعا بسیار مهم هست و بایستی بهش توجه کرد و برای سازمانها مطرح می گردد. متقاضیان اخذ و دریافت گواهینامه ایزو غالبا نمی دانند که از کجا و چگونه باید اقدام کنند و از طریق چه نهاد و چه مرکزی می توانند بابت اخذ استاندارد ایزو اقدام نمایند. مراجع ثبت و صدور ایزو به طور کل دو گروه و دو تیپ می شوند که یا اینکه از نوع مراجع iaf هستند که اصیل ترین گواهی نامه ها و معتبرترین گواهی نامه ها به شمار میایند و مراجع بین المللی هستند و یا اینکه از نوع مراجع غیر iaf هستند که از مراجع داخلی به شمار می آیند. مراجع صادر کننده ایزو iso را اصطلاحا cb می نامند که خود همین cb تحت اعتبار یک نهاد دولتی مدیریت می گردد با عنوان ab و از ab ها اعتبار می گیرند. در راس این دو نهاد یعنی ab و cb یک نهاد بین المللی با عنوان iaf هست که بر روی ab ها نظارت می کند و به آنها مجوز می دهد. ab خودش گواهی ایزو صادر نمی کند بلکه نماینده ی iaf می باشد که به cb ها مجوز فعالیت جهت صدور گواهینامه ایزو می دهد. یکسری مراجعی نیز هستند که جهت صدور ایزو تابع این قانون نیستند و یعنی cb ها و ab های داخلی هستند و به نوعی ساختگی هستند و زیر نظر نهاد iaf نیستند و به این تیپ از گواهی نامه های ایزو اصطلاحا غیر iaf گفته می شود.

مراحل اخذ گواهی ایزو

مراحل اخذ گواهی نامه ایزو iso مورد مهم دیگری هست که برای اخذ گواهی نامه ی ایزو پیش میاید و به طور کل می توان مراحل اخذ گواهی ایزو را اینچنین طبقه بندی کرد:

هدف از دریافت گواهی iso ایزو ( اخذ ایزو برای شرکت در مناقصات ، دریافت ایزو برای صادرات ، اخذ ایزو جهت رقابت با رقبای همکار ، دریافت ایزو جهت تبلیغات و برند سازی ، اخذ ایزو جهت مطرح شدن در بازارهای داخلی و خارجی ، پیاده سازی واقعی و بسیاری اهداف دیگر ).

انتخاب نوع گواهی ایزو ( ایزو 9001 iso9001 ، ایزو14001 iso14001 ، ایزو45001 iso45001 ، ایزو22000 iso22000 ، ایزو29001 iso29001 ، ایزو 13485 iso13485 ، ایزو 10015 iso10015 ، ایزو 50001 iso50001 ، ایزو 27001 iso27001 و انواع گواهی های iso دیگر )

انتخاب مرجع ثبت و صدور ایزو ( مراجع تحت اعتبار iaf ، مراجع غیر iaf )

مستند سازی و استقرار و پیاده سازی استانداردهای ایزو ISO

ممیزی داخلی ایزو و ممیزی خارجی ایزو ( بررسی انطباقها و عدم انطباقها )

ممیزی نهایی ایزو

ثبت و صدور گواهی ایزو

گروه کارگزاری امکان ثبت به عنوان یکی از مراکز بزرگ و عام المنفعه و از اولین مراکز جهت صدور انواع ایزو ، پاسخگوی تمامی سوالات متقاضیان محترم در جهت گرفتن و اخذ گواهی ایزو می باشد. تمامی خدمات مشاوره مرکز رایگان می باشد.

 

Instagram.Icons LearnParsi 1صفحه ما را در اینستاگرام دنبال کنید

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

گواهینامه های مهم

نحوه ی اخذ گواهینامه گواهی نامه ایزو ISO و HSE و CE و IMS و رتبه گرید انفورماتیک IT پیمانکاری

media/k2/items/src/873514e130e46a244b5aae0b135db01f.jpg
  نحوه اخذ گواهینامه ایزو نحوه اخذ
media/k2/items/src/ea82697ed9755e975f3c7d735db2070c.jpg
نحوه اخذ گواهینامه HSE نحوه اخذ و دریافت گواهی
media/k2/items/src/05a977f75c8bd421cf67e35678973f79.jpg
نحوه اخذ گواهینامه CE اتحادیه اروپا نحوه اخذ
media/k2/items/src/71ab1197965a26d2e4379f8b23c36ebb.jpg
نحوه اخذ گرید و رتبه پیمانکاری و انفورماتیک نحوه
Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Black Blue Brow Green Cyan

Body

Background Color
Text Color
Layout Style
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family