لیست گواهینامه های ایزو

لیست گواهینامه های ایزو

لیست استاندارد های ایزو بسیار متعدد و بسیار متنوع هستند و تعداد بسیار زیادی از انواع گواهی نامه های iso موجود هستند که همگی استانداردها در درون سازمان جهانی iso تهیه و تدوین شده اند و منتشر گشته اند و تمامی استانداردها نیز با جدیدترین ویرایش تحت عنوان ورژن درون این سازمان بروز رسانی شده و منتشر می گردند. iso الزامات و استانداردهای مورد نیاز سازمانها و نهادها و شرکتها را تعریف کرده و بیان می کند که درون سازمان جهانی iso تهیه و تدوین شده است. سازمان جهانی ایزو iso درون ژنو سوئیس واقع شده و تماما استانداردها در داخل سازمان ایزو تهیه و تدوین گشته است. کلیه ی کشورها در داخل این سازمان عضویت دارند. الزامات تعریف شده و در واقع همان استانداردهای تدوین شده زمانی که در داخل سازمانی طراحی و پیاده سازی می شوند و استقرار پیدا می کنند در قالب یک استاندارد منتشر می شوند و به سازمانها و شرکتها و نهادها ارائه می شوند. گواهی های iso با توجه به زمینه فعالیت و حوزه فعالیت سازمانها متنوع هستند و متفاوت و هر استانداردی یک مشخصه و کد چهار الی پنج رقمی دارند که تنها مختص آن استاندارد و گواهی هست و مشخصه ی آن استاندارد هست و هر نوعی از گواهی ایزو یک مشخصه ای دارد که آن گواهی را از دیگر گواهی نامه ها و استانداردهای ایزو متمایز می کند. گواهی های iso به طور کلی در دو گروه می شوند: استاندارد iso عمومی ، استاندارد iso تخصصی .

لیست گواهی های iso یک اصطلاح و یک عبارت و عنوان جهت جستجوی گوگل هست که شرکتها و سازمانهای متقاضی اخذ ایزو باهاش جستجو می کنند ولی اساسا چنین لیستی وجود خارجی ندارد و منظور از این عبارت و اصطلاح و عنوان همان انواع استانداردهای iso هست.

استانداردهای ایزو iso عمومی : iso9001 سیستم مدیریت کیفیت ، iso14001 سیستم مدیریت زیست محیطی و iso45001 سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی و HSE سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی و زیست محیطی هست. همچنین انواع استانداردها و انواع استاندارد های مشتری مداری را می توان درون لیست استاندارد های عمومی iso قرار داد. استاندارد iso10001 تحت عنوان سیستم مدیریت رضایت مشتریان – کدهای منشور رفتار سازمانی ، گواهی iso10002 با عنوان سیستم مدیریت رسیدگی شکایات مشتریان ، استاندارد iso10004 تحت عنوان سیستم مدیریت سنجش رضایت مشتریان و iso10003 با عنوان سیستم مدیریت کیفیت ، حل اختلاف مشتریان .

گواهی های iso تخصصی نیز شامل iso31000 سیستم مدیریت ریسک ، iso28001 سیستم مدیریت ایمنی زنجیره تامین ، iso10006 سیستم مدیریت کیفیت در پروژه ، iso22000 باعنوان سیستم مدیریت ایمنی در صنایع غذایی ، iso29001 سیستم مدیریت کیفیت در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی ، iso21500 سیستم مدیریت پروژه ، iso16949 سیستم مدیریت ایمنی در صنایع خودروسازی ، iso15189 سیستم مدیریت آزمایشگاههای پزشکی - الزامات کیفیت و صلاحیت ، iso13485 سیستم مدیریت ایمنی در صنایع و تجهیزات پزشکی ، iso27001 سیستم مدیریت امنیت اطلاعات ، iso50001 سیستم مدیریت انرژی ، iso10015 سیستم مدیریت آموزش ، iso20000 سیستم مدیریت خدمات فن آوری اطلاعات و انواع استانداردهای ایزو دیگر میشود.

گواهی های iso خیلی متنوع و متعدد هستند و جهت هر زمینه ی کاری استاندارد و یا استانداردهای خاصی تعریف گردیده است. اما در خصوص سه استاندارد iso9001 ایزو9001 سیستم مدیریت کیفیت ، iso14001 ایزو14001 سیستم مدیریت زیست محیطی و iso45001 ایزو 45001 سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای عمومی ترین و مهمترین استانداردهای موجود هستند و برای کلیه ی مشاغل و حوزه های فعالیت با هر نوع زمینه و حوزه ی فعالیت کاربردی بوده اند و مورد استفاده قرار می گیرند. لازم بذکر می باشد هنگامی که یک سازمانی سه استاندارد و سه سیستم ، سیستم مدیریت کیفیت ISO9001 و سیستم مدیریت زیست محیطی ISO14001 و سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای ISO45001 را برای سازمانش طراحی و پیاده سازی می کند در اصطلاح اینگونه بیان می شود که آن سازمان دارای یک سیستم مدیریت یکپارچه و یا همان IMS هست. در این بین ایزو9001 عمومی ترین و مهمترین نوع استاندارد ایزو محسوب شده و مادر کلیه ی استانداردها محسوب می گردد و برای تمامی مشاغل و همچنین بهبود روند کیفی و نیز ایجاد یک نظم سیستماتیک درون یک سازمان بسیار ثمر بخش خواهد بود.

 

مراجع صادر کننده ایزو

مراجع صدور iso مبحث و موضوع دیگری هست که در حیطه ی لیست استاندارد های iso اهمیت دارد. همان طور که در بالا به طور خلاصه بیان شد، سازمان iso وظیفه ی تدوین و تهیه ی استانداردها را عهده دارست و درون سایت iso به آدرس WWW.ISO.ORG تنها مرجعی که بابت صدور iso قابلیت دارد و معتبر هست نهاد بین المللی iaf می باشد که یک نهاد جهانی هست و همه ی کشورها درون نهاد بین المللی iaf اعضایی دارند که اصطلاحا همان ab ها هستند و همین ab های اعتبار دهنده به iso ها را درون سایت iaf می توان مشاهده نمود و هر ab تنها می تواند تعداد مشخص و معینی از استانداردها را تحت پوشش قرار داده و جهت صدور مجوز و اعتبار دهد و اما یک ab نمی تواند مجوز صدور تمامی استانداردها را بدهد . همچنین ab ها خودشان گواهی iso صادر نمی کنند و بلکه این وظیفه را بر عهده ی نهاد دیگری می گذارند که همان cb های مراجع صدور iso هستند و تعداد زیادی cb نیز تحت نظر هر ab فعالیت می نماید. با این تفاسیر بایستی چنین گفت که استاندارد های iso توسط مراجع صدور iso ( cb ) هایی صادر می شوند که تحت اعتبار یک نهاد دولتی یا همان ab فعالیت کرده و مجوز صدور iso را می گیرند که خود همین ab ها تحت اعتبار یک نهاد بین المللی با عنوان iaf فعالیت دارند و مجوز فعالیت می گیرند. استاندارد iso صادر شده به این روش و روند و منوال دارای بالاترین سطح اعتبار هست. اما حالا یکسری دیگر از مراجع نیز هستند که اصطلاحا غیر iaf هستند یعنی تحت اعتبار iaf صادر نمی شوند و cb ها و ab های داخلی هستند و ساختگی هستند و اصطلاحا مراجع خصوصی هستند و اما اعتبار دارند و همگی دارای یک سطح اعتبار هستند و بابت مقاصد مختلف سازمانها از اخذ iso کاربرد لازم را دارند و مورد تایید هستند.

 

مراحل اخذ گواهی نامه ایزو

مراحل دریافت گواهی های iso به این شکل تعریف می گردد:

1-     انتخاب هدف از گرفتن گواهی iso ( دریافت iso جهت شرکت در بازارهای جهانی و یا همان صادرات ، دریافت iso جهت مطرح شدن در بازارهای جهانی ، گرفتن iso جهت شرکت در بازارهای داخلی و یا همان مناقصات، دریافت iso جهت تبلیغات ، گرفتن گواهی iso جهت رقابت در میان رقبا ، دریافت استاندارد iso جهت پیاده سازی واقعی و گرفتن iso به هر منظور سری که خود سازمان می داند. )

2-     انتخاب مرجع صدور iso ( مراجع IAF و مراجع غیر IAF ) که در بالا به اختصار به آن پرداخته شد.

3-     مستند سازی و پیاده سازی استانداردهای iso مطابق استاندارد درخواستی

4-     ممیزی داخلی و ممیزی خارجی ( شناخت انطباقها و عدم انطباقها و رفع عدم انطباقها با کمک مشاوره و شخص ممیز )

5-     ممیزی نهایی ( در ممیزی نهایی ممیز با یک بررسی کلی و در صورت عدم مشاهده عذم انطباقها اجازه صدور iso را صادر می کند ).

6-     ثبت و صدور استاندارد iso ( در این مرحله با مجوز ممیز استاندارد iso از طریق مراجع صدور iso صادر می گردد).

گروه کارگزاری ثبت و صدور امکان ثبت با وجود مشاورین خبره و آگاه و خدمات مشاوره رایگان، تمامی انواع استانداردهای iso را شناخته و متقاضیان را جهت دریافت iso متناسب نوع فعالیت سازمان راهنمایی می کند و جهت دریافت استاندارد های iso متناسب نیاز و وقت و هزینه سازمان همراه شماست.

با ما در تماس باشید

Instagram.Icons LearnParsi 1صفحه ما را در اینستاگرام دنبال کنید

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

گواهینامه های مهم

نحوه ی اخذ گواهینامه گواهی نامه ایزو ISO و HSE و CE و IMS و رتبه گرید انفورماتیک IT پیمانکاری

media/k2/items/src/873514e130e46a244b5aae0b135db01f.jpg
  نحوه اخذ گواهینامه ایزو نحوه اخذ
media/k2/items/src/ea82697ed9755e975f3c7d735db2070c.jpg
نحوه اخذ گواهینامه HSE نحوه اخذ و دریافت گواهی
media/k2/items/src/05a977f75c8bd421cf67e35678973f79.jpg
نحوه اخذ گواهینامه CE اتحادیه اروپا نحوه اخذ
media/k2/items/src/71ab1197965a26d2e4379f8b23c36ebb.jpg
نحوه اخذ گرید و رتبه پیمانکاری و انفورماتیک نحوه
Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Black Blue Brow Green Cyan

Body

Background Color
Text Color
Layout Style
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family