ISO 5

نظم سازمانی با ایزو

ایزو بحث ناشناخته ای هست زیرا ایزو مبحثی تخصصی هست و علمی ناشناخته به همین جهت خیلیها ازش اطلاعات ندارند و وقتی ازشون خواسته میشه درباره ایزو هر چه می دانند بیان کنند، کامل اظهار بی اطلاعی می کنند و اصلا نمی دانند ایزو چیست و تنها عده کمی هستند که اطلاعاتی سطحی دارند آنهم غالبا در حد شنیدن کلمه ایزو از رسانه هایی چون تلویزیون و در نهایت بیشترین اطلاعاتشان این هست که ایزو یک استاندارد هست. اما شرکتها و نهادها و سازمانهای خصوصی و دولتی در حوزه های مختلف نسبتا آگاهی بیشتری دارند و بیشتر با ایزو آشنایی دارند و بخصوص زمانیکه به هر هدف اقدام به اخذ ایزو می کنند ( اخذ ایزو جهت شرکت در مناقصات ، صادرات ، تبلیغات ، رقابت و پیاده سازی واقعی سیستمهای مدیریتی و دیکر اهداف سری ) بیشتر با این نام آشنا خواهند شد. متقاضیان کسب آگاهی از ایزو می توانند تنها با یک تماس با کارگزاری رسمی ثبت و صدور امکان ثبت از خدمات مشاوره رایگان درباره ایزو بهره مند شده و اطلاعاتی اولیه و حتی کافی در خصوص ایزو بگیرند. اما چیزی که مشخص هست غالبا درباره مبحث ایزو شناخت کافی ندارند و حتی هیچ شناخت و آشنایی ندارند

 

 

ایزو ISO چیست؟

ایزو چیست ؟ سوال خیلی از کاربران هست که به دنبال کسب اطلاعات درباره ایزو هستند. کاربران اهداف مختلفی درباره کسب اطلاعات از ایزو دارند اما غالبا شرکتهای متقاضی اخذ ایزو و مدیران تصمیم گیرنده سازمانها به دنبال اخذ این اطلاعات می روند. ایزو مجموعه ای از استانداردها و الزاماتی هست که از طریق سازمان جهانی ایزو ISO منتشر می گردد. سازمان ایزو ISO مقرش در کشور ژنو هست و درون ژنو قرار دارد و کشورهای بسیاری درون این سازمان عضویت دارند. سازمان ایزو در غالب حوزه ها همچون حوزه های مدیریتی و محصولات و خدمات تعداد بسیاری استاندارد تدوین کرده اند و هزاران هزار استاندارد ایزو در این حوزه ها تدوین و منتشر شده است با این توضیحات می توان چنین گفت که ایزو یک استاندارد هست و در تمامی حوزه ها این استاندارد با یک شماره چهار الی پنج رقمی در آخرش مشخص می گردد که مرتبط با چه حوزه کاری هست و هر شماره از ایزو نشانگر استانداردی خاص در حوزه ای خاص هست. بعنوان مثال : ایزو 9001 تحت عنوان سیستم مدیریت کیفیت ، ایزو 14001 با عنوان سیستم مدیریت زیست محیطی و ایزو 45001 تحت عنوان سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای و ...

ایزو های نظم سازمانی

در لیست انواع استانداردهای ایزو ، مجموعه ای از استانداردها مخصوص سیستمهای مدیریتی هست و بهشان استانداردهای سیستمهای مدیریتی گفته می شود. استانداردهای سیستمهای مدیریتی دو قسمت می شوند: ایزو تخصصی ، ایزو عمومی . استانداردهای ایزو عمومی همانگونه که می توانیم از اسمش استخراج کنیم برای تمامی سازمانها و شرکتهای دولتی و خصوصی فعال در تمام حوزه های کاری کاربرد دارد و تمامی شرکتها فارغ از نوع فعالیتشان می توانند از آن بهره ببرند. انواع استانداردهای ایزو عمومی پر کاربرد و عمومی را چنانچه بخواهیم به ترتیب عمومی ترین نام ببریم، می توانیم اینچنین تعریف کنیم:

استاندارد ایزو 9001 ISO 9001 تحت عنوان استاندارد سیستم مدیریت کیفیت

استاندارد ایزو 14001 ISO 14001 تحت عنوان استاندارد سیستم مدیریت زیست محیطی

استاندارد ایزو 45001ISO 45001  تحت عنوان استاندارد سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای

و انواع استانداردهای ایزو عمومی دیگر که در این مقاله نمی توان به تمام آنها پرداخت.

استانداردهای ایزو تخصصی نیز همانطور که می بینیم و از نامش حس می کنیم تخصصی بوده و متناسب حوزه کاری هر سازمان تهیه و تدوین گردیده است. مثلا شرکتهای فعال حوزه صنایع و تجهیزات پزشکی بایستی ایزو 13485را بگیرند و برای صنایع و تجهیزات پزشکی ایزو 13485 تهیه و تدوین گردیده است. در حوزه های دیگر مثلا صنایع غذایی و مواد غذایی ایزو 22000 استاندارد سیستم مدیریت ایمنی در صنایع غذایی ، در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی ایزو 29001 تحت عنوان استاندارد سیستم مدیریت کیفیت و ایزو 27001 با عنوان سیستم مدیریت امنیت اطلاعات و انواع ایزو تخصصی دیگر که با مشخصه یک عدد 4 الی 5 رقمی مشخص می گردد.

از میان انواع ایزو ها یا همان استانداردهای عمومی ، ایزو 9001 تحت عنوان استاندارد سیستم مدیریت کیفیت استانداردی مادر هست که نظم سازمانی ایجاد می کند در سازمانی که ISO 9001 را پیاده سازی می کند نظم ایجاد می کند.

ایزو 9001 چطور درون سازمان نظم سازمانی ایجاد می کند؟

ایزو 9001 ISO 9001 و پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت ایزو 9001 بسیار مهم هست و اما مدیران کلیدی و تصمیم گیرنده سازمانها غالبا درک درستی از پیاده سازی واقعی ایزو 9001 ندارند و تنها به دنبال اخذ ایزو 9001 می روند و از تاثیر پیاده سازی ایزو 9001 در نظم سازمان غافلند و آموزش ندیده اند پس باید بتوانند شناخت کافی داشته باشند. جهت کسب این اطلاعات لازمه کافیست تنها یکبار با دقت متن استاندارد ایزو 9001 را با دقت مطالعه کنند و از الگوهای مدیریتی تعریف شده درون متن استاندارد استفاده کنند و بفهمند که ایزو 9001 برای آنها قطعا حرفی برای گفتن دارد. مثلا چارت سازمانی تعریف شده درون متن استاندارد ایزو 9001 وظایف پرسنل را شفاف سازی می کند و باعث ایجاد نظم در مجموعه و عدم اختلال کاری در وظایف محوله کارکنان و پرسنل می شود. همین یک بند چنین تاثیر بزرگی در سازمان دارد پس چرا یک سازمان از دیگر بندها در ریز بخشهای خود استفاده نکند. جهت این امر یک سازمان بایستی از وجود یک مشاور خوب بهره بگیرد.

چگونه یک مشاور ایزو خوب پیدا کنیم؟

شرکتها امروزه از طریق جستجو در فضاهای مجازی مانند گوگل، اینستاگرام و ... به دنبال یک مشاور ایزو خوب می گردند اما خب دلالانی نیز هستند که با ساخت سایتهای ساختگی خود را مشاور ایزو خبره معرفی می کنند در حالیکه اطلاعاتشان هرگز در این حد نیست و از پکیجی با عنوان پکیج مستندات استفاده می کنند و به سازمانها هم القا می کنند که سازمان ایزو دارد و در صورتیکه اینطور نیست و آن ایزو معتبر نیست. پس انتخاب یک مشاور خوب اهمیت بسیاری دارد ضمن اینکه کار سختی هست بدلیل اینکه همه خودشان را مشائر ایزو معرفی می کنند و اما دانش این کار را همه ندارند. یک مشاور خوب می تواند سازمان را جهت پیاده سازی موثر استانداردها کمک کند تا نظم سازمانی خوبی در سازمان ایجاد کند. گروه کارگزاری ثبت و صدور امکان ثبت شما را در انتخاب مشاوری خوب راهنمایی می کند و تمام خدمات مشاوره مرکز رایگان هست.

گروه کارگزاری ثبت و صدور امکان ثبت بزرگترین مرجع مشاوره و اطلاع رسانی در حوزه طراحی ، مستند سازی، اجرا و بهبود سیستمهای مدیریتی در خدمت کلیه متقاضیان محترم می باشد

 

نظم سازمانی با ایزو صفحه ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

گواهینامه های مهم

نحوه ی اخذ گواهینامه گواهی نامه ایزو ISO و HSE و CE و IMS و رتبه گرید انفورماتیک IT پیمانکاری

media/k2/items/src/873514e130e46a244b5aae0b135db01f.jpg
  نحوه اخذ گواهینامه ایزو نحوه اخذ
media/k2/items/src/ea82697ed9755e975f3c7d735db2070c.jpg
نحوه اخذ گواهینامه HSE نحوه اخذ و دریافت گواهی
media/k2/items/src/05a977f75c8bd421cf67e35678973f79.jpg
نحوه اخذ گواهینامه CE اتحادیه اروپا نحوه اخذ
media/k2/items/src/71ab1197965a26d2e4379f8b23c36ebb.jpg
نحوه اخذ گرید و رتبه پیمانکاری و انفورماتیک نحوه
Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Black Blue Brow Green Cyan

Body

Background Color
Text Color
Layout Style
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family